[Aktualizacja] Nowe przepisy dronowe 2024 + klasy dronów DJI

Od 1 stycznia 2024 r. każdy latający dron powinien posiadać nadaną klasę. Bezzałogowe statki powietrzne (w skrócie BSP) bez klasy będą mogły być wykorzystywane tylko w określonych warunkach, o których wspomina art. 20 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. dotyczącego przepisów i procedur związanych z eksploatacją bezzałogowych statków powietrznych.

Aktualizacja 1.01.2024

Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Europejskiej wszystkie drony muszą posiadać przypisaną klasę – od C0 do C6. Z nimi wiąże się również rodzaj ryzyka, jakie może stanowić wykorzystanie danego urządzenia i rozróżnienie na trzy kategorie lotów:

  1. kategorię otwartą – posiadającą podkategorie dla dronów z klas C0-C4
  2. kategorię szczególną – z podkategoriami STS-01 dla dronów z klasą C5 oraz STS-02 dla C6
  3. kategorię certyfikowaną – zarezerwowaną dla lotów wysokiego ryzyka.

Aktualnie wyszczególniono siedem klas dronów. Każda z nich opisuje określone parametry techniczne oraz wymagane wyposażenie urządzenia. Szczegółowa klasyfikacja została przedstawiona w tabeli poniżej.

KlasaKategoriaWymagania
C0Otwarta– masa całkowita nieprzekraczająca 250 g
– maksymalna prędkość pozioma 19 m/s
– fabryczne ograniczenie wysokości lotu do 120 m nad punktem startu
– konstrukcja umożliwiająca zminimalizowanie obrażeń ciała w przypadku uderzenia w osoby trzecie
– napęd elektryczny (wyłącznie)
– w przypadku posiadania trybu podążania za stacją bazową, BSP nie odlatuje dalej niż 50 m od niej
C1Otwarta– masa całkowita nieprzekraczająca 900 g
– maksymalna prędkość pozioma 19 m/s
– przy maksymalnej prędkości i obciążeniu energia uderzenia nie przekracza 90 dżuli
– w przypadku posiadania trybu podążania za stacją bazową, BSP nie odlatuje dalej niż 50 m od niej
– system drona pozwala na kontrolowanie pułapu lotu i uniemożliwia przekroczenie 120 m nad miejscem startu lub nad terenem
– konstrukcja umożliwiająca zminimalizowanie obrażeń ciała w przypadku uderzenia w osoby trzecie
– posiada tryb FAILSAFE
– napęd elektryczny (wyłącznie)
– unikalny numer seryjny
– system pozwalający na jednoznaczną, zdalną identyfikację w otwartym protokole transmisji
– system informujący o poziomie baterii i ostrzega o jej niskim stanie
– posiada zielony stroboskop do lotów nocnych
C2Otwarta– masa całkowita nieprzekraczająca 4 kg
– tryb niskiej prędkości względem ziemi pozwalający na jej ograniczenie do 2 m/s
– system drona pozwala na kontrolowanie pułapu lotu i uniemożliwia przekroczenie 120 m nad miejscem startu lub nad terenem
– konstrukcja umożliwiająca zminimalizowanie obrażeń ciała w przypadku uderzenia w osoby trzecie
– posiada tryb FAILSAFE
– napęd elektryczny (wyłącznie)
– unikalny numer seryjny
– system pozwalający na jednoznaczną, zdalną identyfikację w otwartym protokole transmisji
– wbudowany system świadomości przestrzennej
– system informujący o poziomie baterii i ostrzega o jej niskim stanie
– posiada oświetlenie, które umożliwia jego kontrolę oraz zielony stroboskop do lotów nocnych
C3Otwarta– masa całkowita nieprzekraczająca 25 kg i maksymalny wymiar nie większy niż 3 m
– system drona pozwala na kontrolowanie pułapu lotu i uniemożliwia przekroczenie 120 m nad miejscem startu lub nad terenem
– konstrukcja umożliwiająca zminimalizowanie obrażeń ciała w przypadku uderzenia w osoby trzecie
– posiada tryb FAILSAFE
– na urządzeniu znajduje się informacja o emitowanym hałasie
– napęd elektryczny (wyłącznie)
– unikalny numer seryjny
– system pozwalający na jednoznaczną, zdalną identyfikację w otwartym protokole transmisji
– wbudowany system świadomości przestrzennej
– system informujący o poziomie baterii i ostrzega o jej niskim stanie
– posiada oświetlenie, które umożliwia jego kontrolę oraz zielony stroboskop do lotów nocnych
C4Otwarta– masa całkowita nieprzekraczająca 25 kg
– nie posiadaj systemu umożliwiającego lot automatyczny (za wyjątkiem trybu awaryjnego)
C5Szczególna– warunki opisane w klasie C3 (za wyjątkiem konieczności posiadania systemu świadomości przestrzennej) oraz dodatkowo:
– tryb awaryjny “land”
– tryb niskiej prędkości względem ziemi pozwalający na jej ograniczenie do 5 m/s
– telemetria informująca o wysokości AGL lub punkcie startu
C6Szczególna– warunki opisane w klasie C3 oraz dodatkowo:
– maksymalna prędkość względem ziemi nie wyższa niż 50 m/s
– system GeoFence
– tryb awaryjny “land”
– system pozwalający na programowanie toru lotu
– system informujący o jakości łącza radiowego oraz ostrzegający o możliwości jego przerwania
– telemetria informująca o aktualnym położeniu BSP w przestrzeni, jego prędkości i wysokości AGL lub punkcie startu

Klasy dronów w tym klasy dronów DJI

KlasaProducentModelNazwaTryb niskiej prędkościPoziom hałasu (db)
C0DJIMT2SD, MT2SDCEDJI Mini 2 SEn/an/a
C0DJIMT3PDCE, MT3PD, MT3M3VDBDJI Mini 3, Mini 3 Pron/an/a
C0DJIMT4MFVDMini 4 Pro Fly More Combon/an/a
C1DJIEB3WBCDJI AIR 3n/a81
C1DJILZAA, L2PA, L2CDJI MAVIC 3 V2.0, Cine V2.0, Classicn/a83
C2
C6
AgEagleSENSEFLY EBEE X, GEO, AG, TAC PUBLIC SAFETYSENSEFLY eBeenien/a
C2DJIM30 RTK EU, M3OT RTK EUM30 EU, M3OT EUtak90
C2DJIMBE-EU, M3T-EU, M3M-EUDJI MAVIC 3E EU, 3T EU, 3M EUtak82
C3DJIM350 RTKMatrice 350 RTKn/a97
C3Quantum-SystemsR10Trinity F90+n/an/a
C3WingtraWingtraone Gen IIWingtraOnen/an/a
C6DelairUX11-AG-C6, IR-C6, RGB-C6, AG-LE, IR-LE, RGB-LEDelair UX 11 Camera AG, IR, RGB; Longue Elongation Camera AG, IR, RGBn/an/a
Żródło: https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/open-category-civil-drones

Aktualizacja 1.01.2021

Krok 4: Szkolenie online

Po uzupełnieniu i potwierdzeniu danych operatora otrzymujemy widok z danymi pilota. To z tego poziomu możemy przejść do szkolenia A1/A3.

Szkolenie składa się z 9 bloków:

  1. Bezpieczeństwo lotnicze (6 lekcji)
  2. Ograniczenia przestrzeni powietrznej (4 lekcje)
  3. Przepisy lotnicze (3 lekcje)
  4. Ograniczenia wydajności człowieka (1 lekcja)
  5. Procedury operacyjne (4 lekcje)
  6. Wiedza ogólna UAS (4 lekcje)
  7. Prywatność i ochrona danych (4 lekcje)
  8. Ubezpieczenie (1 lekcja)
  9. Bezpieczeństwo (1 lekcja)

Poniżej kilka najważniejszych screenów ze szkolenia (dostęp do tych materiałów mamy przez cały czas, nawet po zdaniu egzaminu). Jeśli masz drona o wadze do 250 g szkolenie nie jest obowiązkowe (wystarczy przeczytać jego instrukcję obsługi oraz zachować zdrowy rozsądek podczas lotu). Posiadacze dronów o wadze do 500 g muszą odbyć dodatkowo odbyć szkolenie A1/A3 i potwierdzić je zdanym egzaminem, z kolei właściciele BSP o masie do 2 kg muszą dodatkowo zaliczyć test dla podkategorii A2.

Krok 5: Egzamin

Egzamin kończący szkolenie A1/A3 składa się z 40 pytań jednokrotnego wyboru. 20 pytań stanowi tzw. core egzaminu i powtarza się w każdym przypadku. Pozostałe 20 pytań jest losowanych z puli.

Czas udzielenia odpowiedzi na każde pytanie wynosi 90 sekund i to naprawdę dużo. W trakcie jego trwania możemy dowolnie zmieniać odpowiedzi, jednak po jego zakończeniu lub po samodzielnym przejściu do następnego pytania, nie mamy już możliwości powrotu.

Do zdania nie jest wymaganych 100% poprawnych odpowiedzi, ale nie znalazłam informacji jaki jest prób zaliczeniowy. Co ważne jeśli nie zdamy, szkolenie i egzamin można rozpocząć od nowa. Każde podejście jest bezpłatne.

Egzamin na operatora drona -przykładowe pytania z kategorii A1/A3:

  1. Jaka jest bezpieczna odległość od osób podczas lotów dronem bez nadanej klasy UE, którego masa wynosi 1,5 kg?
  2. Kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo lotu?
  3. Jak można określić zgromadzenie ludzi?
  4. Strefa DPA-P to:..?
  5. Dokończ poprawnie następujące zdanie: “Lista kontrolna przed lotem …”
  6. Czy można robić zdjęcia ludzi używając BSP?
  7. Czy latając dronem o macie 900 g, musisz posiadać ubezpieczenie OC?
  8. Czy RODO może mieć zastosowanie do operacji BSP?
  9. Czy mogę zrobić zdjęcie ludzi używając BSP?
  10. Przed każdym lotem pilot powinien dokonać przeglądu głównych elementów systemu bezzałogowego. Jaka jest funkcja tego przeglądu?
  11. W jaki sposób pilot może zapoznać się z zasadami sterowania dronem we wszystkich fazach lotu?
  12. Drony mają swoje ograniczenia techniczne. Gdzie pilot może znaleźć informacje o tych ograniczeniach?
  13. Co powinienem wziąć pod uwagę, jeśli planuje używać drona podczas deszczu?
  14. Utrata połączenia pomiędzy aparaturą sterująca, a dronem jest zwykle związana z…
  15. Co to jest prognoza pogody?
  16. Co to jest “lista kontrolna” i do czego można jej używać w odniesieniu do lotów dronów?
  17. Co należy zrobić, widząc zbliżającą się burzę?
  18. Kto ma pierwszeństwo w powietrzu?
  19. Jak zmienia się prędkość wiatru wraz ze wzrostem wysokości?
  20. Które elementy należy sprawdzić pod kątem uszkodzeń i zużycia po każdym locie?
  21. Czy można pozostawiać akumulatory w czasie ładowania bez odpowiedniego nadzoru?
  22. W przypadku choroby, pilot powinien:
  23. W którym z poniższych przypadków, nie jest wymagana rejestracja operatora?
  24. Czy za nieprzestrzeganie przepisów lotniczych przy pomocy drona, może grozić kara pozbawienia wolności?
  25. Która instytucja odpowiada w Polsce za zarządzanie przestrzenią powietrzną.

Profil pilota jest ważny przez dwa lata, z kolei potwierdzenie zaliczenia szkolenia i egzaminu online 5 lat.

Aktualizacja 31.12.2020

31 grudnia 2020 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące użytkowania dronów w Unii Europejskiej. Zgodnie z wprowadzanymi regulacjami wymagana jest obowiązkowa rejestracja operatorów dronów, a także konieczność odbycia odpowiedniego szkolenia. Obie czynności będzie można wykonać online.

Chwile przed północą pojawiła się możliwość rejestracji na stronie https://drony.ulc.gov.pl/. Jednak całego procesu nie udało mi się przejść, ponieważ witryna przestała działać. Poniżej screeny z kroków, do jakich udało mi się dojść.

Krok 1: Rejestracja

Wymaga podania prawidłowego adresu e-mail (przychodzi na niego mail z linkiem aktywacyjnym konto) oraz numeru telefonu (na niego otrzymujemy kod, który będzie potrzebny w kolejnym kroku)

Informacje o rejestracji operatora drona
Formularz rejestracji operatora drona
Potwierdzenie adresu email i numeru telefonu

Krok 2: Ustalanie hasła

Na tą stronę przechodzimy po kliknięciu w link aktywacyjny, który otrzymamy droga mailową. Hasło powinno zawierać minimum 8 znaków w tym: wielką literę, przynajmniej jedną cyfrę i znak specjalny.

Na końcu podajemy kod otrzymany SMSem.

Ustawianie danych do logowania

Krok 3: Uzupełnienie danych operatora

W tym kroku podajemy swoje pełne dane, włącznie z adresem i datą urodzenia. Niestety do kolejnego kroku nie udało mi się dojść, bo strona przestała działać.

Pełny formularz danych operatora drona

Podstawowe założenia nowych przepisów dronowych 2021

1. Wszystkie loty zostały podzielone na trzy kategorie w oparciu o analizę ryzyka

Loty otwarte, czyli te o najniższym stopniu ryzyka, mogą odbywać się tylko w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora i wyłącznie do maksymalnej wysokości 120 m. Minimalny wiek pilota to 16 lat (choć w naszym kraju planowane jest obniżenie tej granicy do 14 roku życia). Kategoria obejmuje jedynie drony ze znakiem CE.

Loty szczególne, czyli te o średnim stopniu ryzyka, ich wykonywanie będzie wymagało poinformowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w niektórych przypadkach nawet uzyskania odpowiedniej zgody.

Loty certyfikowane, czyli te o najwyższym stopniu ryzyka, porównywalnym do lotnictwa zawodowego. Możliwość ich wykonywania została zarezerwowana tylko dla certyfikowanego sprzętu i odpowiedniego personelu. 

2. Użytkownicy dronów podlegają obowiązkowej rejestracji 

Zgodnie z nowymi przepisami dronowymi obowiązkowej rejestracji będą podlegać wszyscy operatorzy bezzałogowych statków powietrznych (BSP), których operacje mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego, ochrony prywatności lub danych osobowych czy ochrony środowiska. 

W praktyce oznacza to, że począwszy od 31 grudnia 2020 każdy kto będzie chciał wykonać lot dronem:

  • którego masa wynosi 250 g lub więcej
  • i który posiada kamerę pozwalającą na rejestrację obrazu 

będzie musiał zarejestrować się na stronie ULC https://drony.ulc.gov.pl/.

3. Każdy operator drona musi przejść odpowiednie szkolenie

Wszyscy operatorzy dronów, którzy będą podlegać obowiązkowej rejestracji będą musieli przejść odpowiednie szkolenie, zakończone testem. Zarówno szkolenie jak i test wykonamy online na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

Każdy dron będzie musiał spełniać wymogi dotyczące bezpieczeństwa, maksymalnej prędkości czy normy hałasowej

Wymagane wyposażenie, a także maksymalne dopuszczane osiągi drona będą uzależnione od nadanej mu klasy. Każde urządzenie będzie musiało być wyposażone w system zdalnej identyfikacji oraz świadomości przestrzennej. Wszystko po to, aby mogło ono emitować sygnał zawierający m.in. swój numer rejestracyjny, a w przypadku naruszenia strefy w przestrzeni powietrznej pilot mógł otrzymać stosowną informację. 

Szczegółowe informacje na temat nowych przepisów dot. lotów dronami można znaleźć w prezentacji przygotowanej przez ULC: https://www.ulc.gov.pl/_download/Drony/pszymanski_webinar_9_lipca_2020_przepisy_ue.pdf

Ewa

Dotychczasowe podróże: Albania, Austria, Azerbejdżan, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Oman, Portugalia, Słowenia, Stany Zjednoczone, Węgry, Włochy | Sprzęt foto: iPhone 11 Pro, Nikon D5200 + Nikkor 50 mm 1:1,8G, Olympus OM-D E-M10 III + Olympus Digital 45 mm 1:1,8 | Dron: DJI Mavic Mini

One thought on “[Aktualizacja] Nowe przepisy dronowe 2024 + klasy dronów DJI

  1. Nowe przepisy są znacznie ostrzejsze. Zdecydowanie trudniej jest uzyskać licencję czy generalnie pozwolenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top